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ZEROKOBO DESIGN : デザイン作品詳細

クリップとは

デザイン会社概要

所在地 兵庫県尼崎市南塚口町3-13-1三木ビル3階 [地図]
代表者 三木 夕渚
担当者 三木 夕渚
設立 2010年12月1日
業種・業態 デザイン・設計&施工・工事
スタッフ数  2人
建築 建築設計可能

社内風景

その他の写真

商店建築2014年12月号にて、共同設計として発表した「キッチンワタミヤ」が掲載されています。

概要

店舗名 [からほりかわらやえん]

(カラホリカワラヤエン)

大阪府大阪市中央区瓦屋町1-2-11からほりかわらやえん / 谷町六丁目 / 複合テナントビル / 199 坪
三木 夕渚
からほりかわらやえん 複合テナントビルの内装・外装画像 からほりかわらやえん からほりかわらやえん からほりかわらやえん からほりかわらやえん からほりかわらやえん からほりかわらやえん からほりかわらやえん からほりかわらやえん

▼この作品のその他の写真

▼この作品のコンセプト

戦前の建物が遺された稀有な街、空堀

大阪城から南に徒歩30分圏内に位置する場所に、空堀と呼ばれる街がある.
空堀の歴史は豊臣秀吉が大坂城を築城する時代までさかのぼり、城の周囲に築いた水堀のさらなる外周に、水を入れない空(から)の堀を廻らしたことから、空堀という地名が生まれた.
天下の台所として大きく発展した江戸時代、空堀周辺は大阪の中心に位置する街として栄えていた.
第二次大戦の空襲によって、大阪の多くの歴史的建物は焼失したが、空堀は奇跡的にその戦火を免れており、現在でも歴史を感じることの出来る建物が数多く残っている.
近年の大阪も、中心地の開発は目まぐるしく、歴史的価値のある建築は失われ続け、大阪らしさの魅力も薄れて来ているように感じるが、とりわけ歴史性の高い空堀という稀有な場所で、築45年のテナントと住戸からなる複合ビルのリノベーションの依頼を受け、どんなアプローチが出来るのかを考えてきた.

有機的なファサード
まず事業主からは、主にアーティスト達に、この複合ビルを活用してもらいたいという想いを聞いた.
これまで空堀では先人たちによって、商店街や長屋の再生プロジェクト、アートイベントなどを通してまちづくりが行われてきており、個性的なアトリエやギャラリー、ショップが多く展開し、計画地の向かいには草屋根で有名な長屋を再生した複合ショップ「惣」などもあり、その独特な雰囲気に引き寄せられるかのように、平日でも写真を撮りに来る人などが絶えない.
そのような立地のプロジェクトにあたり、この特殊性を帯びた場所だからこそ、新たな文化発信拠点として、
「空堀らしさ」、「大阪らしさ」を発信出来るような、ある種のシンボル性を与える事を事業主と共に考えた. 
計画地の「瓦屋町」と呼ばれる地名は、瓦の材料となる良質な土が採れた事から、瓦屋が栄え、掘り起こした地形がそのままの状態で道が形成され現在に至ると言われていて、空堀の起伏の多い地形がそれを物語っている.
現在の空堀にも古い瓦屋根の家屋が多く存在し、和瓦の持つしなやかな曲線や美しい色ムラのある風景を眺めている内に、瓦と同様に昔から屋根や外壁の素材として使われてきた銅板を用い、アイコニックな壁面を三次元曲面で、有機的・生命体的なファサードを創る事を着想した.
設計施工のプロセスとしては、二次元設計では十分にイメージを現場に伝える事が出来ない事や、コストの問題もあって、意匠施工チームとミーティングを重ね、規格の銅板を現場にて加工する事、下地の段階で曲面の造作を「超現場主義」で共に造り上げる事に挑戦した.
アナログで泥臭い手法だが、人の手の痕跡が遺る仕事は、造形に命が宿るものだと信じている.
風に舞いダンスするようなスカートの裾からは、夜にはやわらかな灯りが舞い降り、街の燈火となる.
素地の魅力を持つマテリアル達はどんどん経年変化してゆき、「古くもあり、新しくもあるファサード」と呼べるものになって、この複合ビルと空堀の活性化に繋がる事を期待したい.
歴史的地区として、行政の助成によっても街を活性化させる取組みは行われて来たが、近年そうした動きも薄まりつつある中で、民間の力で街に寄与する事に挑戦した、モデルケースとなる事を願っている.


写真 STIRLING ELMENDORF PHOTOGRAPHY

There is an area called Karahori within a 30-minute walk to the south of Osaka Castle. The history of Karahori goes back to the time when Toyotomi Hideyoshi built the original Osaka Castle. The name of the area comes from the outer dry moat, or karahori (lit. “empty moat”), which encircled the inner water-filled moat along the perimeter of the castle. Karahori flourished as the central district of Osaka during the Edo period, when the city developed rapidly as the so-called “tenka no daidokoro” (“kitchen of the nation”). While many of Osaka’s historical buildings were lost to the air raids of World War II, Karahori miraculously managed to escape unscathed. Numerous old buildings that convey a sense of the city’s history have thus survived in the area to this day. Although central Osaka now seems to be losing its distinctive allure as more and more buildings with historic value are being lost to rapid development, I have given careful consideration to how I should approach this project to renovate a 45-year-old multi-use commercial and residential building in the historically important area of Karahori.

Others before me have been conducting various community development projects in Karahori through revitalizing shopping arcades, renovating townhouses, and organizing art events. A variety of unique studios, galleries, and shops have also been opened in the area. A commercial facility called So stands across from the project site. It occupies a renovated townhouse and is famous for its grass-covered roof. There seem to be many people who are drawn to the distinctive ambience of the building, as there are always streams of people taking photographs of it even on weekdays. In view of the site’s context and the special character of the location, the client and I thought together about how we could give the building a symbolic quality as a new cultural base that would express qualities of “Karahori-ness” and “Osaka-ness”. Kawarayamachi, the specific neighborhood in which the project site is located, has historically been home to tile shops because of the good quality of clay found in the area. It is said that the present roads have been laid down directly over the quarried earth, and this is evinced by the uneven terrain of the area. There are also still many old houses with ceramic tile roofs in Karahori today. After seeing the sight of these beautifully mottled roofs covered in the gently curved Japanese tiles, I came up with an idea to employ copper sheeting—another material used on roofs and walls from long ago—to create an organic façade composed with an iconic freeform surface.

I attempted an “ultra hands-on approach” for the design and construction process of the curved surface in view of the fact that I could not communicate the image I held in my mind to the construction site accurately through two-dimensional design drawings and also in view of cost issues. I defined the form of the surface at the time of installing the substructure through holding many meetings with the construction team that tailored the standard copper sheets on site. However manual and unrefined this approach may have been, I believe that forms are imbued with life through work that leaves traces of the human hand. The curved surface, which brings to mind a skirt dancing in the wind, serves as a lantern at night by emitting a gentle light from its bottom edge. I am counting on the material that has a raw appeal to it to weather over the years so that the façade will take on a new yet also old feel and contribute to adding new life not only to this multi-use building but also the Karahori area as a whole. I am also hoping that the project will come to be seen as a successful model of a private initiative aimed at contributing to the historic neighborhood, realized at a time when the number of government-funded revitalization projects in the area has been in decline.

デザイン担当

三木 夕渚

MIKI YUNAGI

デザイナー

三木 夕渚の写真